Festivalcinin Hitchcock Rehberi: Double Take’e Devam..


hitch11. Hersey Borges’in “25 Agustos 1983” adli hikayesiyle basliyor o halde. Bu gec donem Borges labirentinden yola cikan Ingiliz yazar Tom Mccarthy “Negative Reel” (aslinda hikayenin ismi filmin !f’teki Turkce ismine daha mi uygun sanki?)  adli oykuyu kaleme aliyor; bir anlamda Borges’in bu oykusunu Alfred Hitchcock’un Topaz’i  cekme hikayesiyle ve filmlerinde gorunme saplantisiyla carpistiriyor ve boylelikle Looking for Alfred adli yerlestirme/kitap/kisa filmin ana izlegi, ve Double Take’in anlati katmanlarindan birisi ortaya cikiyor.

2. Looking for Alfred galeriden cikip Double Take‘e donustugunde, yapmaya basladigi analizlerin uygunlugu tutarliligi bir yere kadar izleyiciyesine kalmis ama bence Grimonprez’in butun bu tasaridaki en iyi bulusu,  Hitchcock ve benzeri hikayesinden (ve bu hikayenin akademik bulanikligindan) dallanip budaklanan diger semptomlari  hayli ilginc (“medya arkeolojisi” denilebilecek) bir noktadan sarmaliyor olusu. Looking for Alfred’in buyuk bir bolumunu isgal eden bu ikizlesme/otekilesme mevzusu (ya da dupediz Macguffin olma hali!) Double Take’de sadece edebi ve estetize bir ozellik olmaktan cikip, televizyon ve sinemayi, Sovyetler Birligi ve Amerika’yi (Pelin’in de gayet yerinde bulguladigi gibi bu aynalama bizdeki gundelik politik yasantiya kadar uzanabiliyor), bunlarin gosterilsindeki medyanin manipulatif etkilerini gosteren bir cesit deneme-film haline burunerek, medya ve “gosteri” elestirisi literaturune cok fazla akademiklesmeden (ama akademik literaturu iyi okuyarak, ya da okudugunu “sanarak”) cok ikna edici bir sekilde eklemleniyor.  Hitchcock’un televizyondaki  performansiyla (baska bir aynalama temasi!), medyanin gelecek yillarda edinecegi rol arasindaki ve sonra bu baglantinin Hitchcock’un Kuslar’iyla (kuslarin evi isgal etmesiyle, televizyonun evlere girmeye baslamasina deginiyor Grimonprez) cagrisimlarinda savlanan ongoruler hayli ilginc, daha da gelistirilmeye, d/ikizlenmeye musaitler gibi.

3. Hitchcock’un televizyon islerini, Alfred Hitchcock Presents 1955’la 1962, Hitchcock Hour’in da 1962-1965 yillari arasinda gerceklestigini hatirlatmakta fayda var. Kuslar da 1963’de vizyona girerer tam bu ikisinin ortasina denk geliyor. Hitchcock tam 370 televizyon programini bizzat kendisi tanitiyor. Butun bu metinleri James Allardice adli Amerikan beyefendi kaleme aliyor.

Meraklisina okuma rehberi:

Steven Bode (ed.), Looking for Alfred : the Hitchcock castings, (Ostfildern: Hatje Cantz, 2007) (bu kocaman ve konuyla ilgili en detayli kitapta bir suru fotograf ve Hitchcock anektodunun yaninda, Borges’in hikayesinin yeniden basimini, Grimonprez’le bir mulakati, Tom Mccarthy’nin projeye ilham veren hikayesini, ayrica Elsaesser’in ve Zizek’in birer makalelesini bulabilirsiniz.)

+ There are no comments

Add yours