Avatar Code / III


Matrix olur mu bilmem, onu zaman gösterecek. Ama Matrix’in tam olarak ne dediği hala tartışılan, her dogmanın kendine yorduğu komplex bir felsefesi var. Ve onu yine epey komplex bir bilimkurgu içinde, hiç klişeye kaçmadan anlatıyor. Üstelik toplumun uyumsuzlarıyla, siyahlarıyla el ele veriyor. Avatarınsa en çarpıcı yanı, basitliği ve direktliği, hatta naifliği. Hoşluğunu da, kabak tadı verdiği yerleri de buna borçlu bence. Bana Matrix’ten çok, Da Vinci Şifresi’ni hatırlatıyor. Varolan bir teoriyi, populerleştirerek, ikna edici bir uslupla anlatmak ve insanları özlem duydukları bir noktadan yakalamak…

 avatar1Doğayla bütün olunan, sözün teferruat kaldığı o yere, Pandora olsun, Lothlorien veya Mirkwood olsun çekilmemek çok zor. Ama Amerikan kısımlara takılmamak da bence zor. Zira, biri diğerini sürekli baltalıyor. Mesela; Avatar Jake, o kuşun tepesinde yere çakılmamak için içsel bir bağ kurayım diye boşuna kasarken, son çare kuşa amerikalı bir küfür çakınca, yükseldiler. Gerçi çok iyidi o sahne. Komik ve dürüsttü.

İnsanları nasıl yakaladığı ile ilgili örnekler hakikaten çok çarpıcı. Daha bir dolusu var. Neyi kaçırıyorum endişesi de ondan zaten…Sosyolojik olarak araştırılması gereken bir noktaya gelecek diye endişe ediyorum:) Seyircinin depresyona varan tepkisi falan deyince, Diana cenazesi sonrası oluşan kitlesel histeri canlandı gözümde. Hani ‘medium bahane, aslolan umutsuzluk’ hadisesi. Korktum.

Uluç, teknoloji evrim teorini çok ikna edici buldum. İkna olmamla birlikte demodeliğim resmiyet kazandı, teşekkürler:)

4 Comments

Add yours
  1. pelin

    da vinci sifresi! kiskirtici ama polemik abla olmaya devam edemedim fox searchlight adina :)) toplumsal histeri okumasi ilginc. su sira amerikadan donen herkes buhranin ciddiyeti ve yayginligindan bahsediyo. is yok, para yok, umutsuzlar…

  2. Zeynep Erdim

    anman zaten onların hayatları iş para / iş para.
    robinson olup çit çekip sebze ekeceğime, cuma olup uzaktan izler muz yerim.

  3. Uluç Keçik

    Ne farketti simdi IMAX? sanirim ekranin karsisinda hangi noktadan baktigin cok muhim. normal ekranda seyrettigim versiyonunda altyazilar cok daha rahat okunabiliyordu ve 3 boyutun daha bir icindeydik sanki-daha bir yakin. bunda ise altyaziya goz ucuyla bir bakiyim dedin mi bir girdap seni iceri dogru cekiyordu.

+ Leave a Comment